“Тракия” – дълга, но прекрасна*

Последна промяна в 19:44 на 07 ное 2010, 4006 прочитания
 
 

Фотограф: Цветелина Ангелова

 

 

 

Строителство по график

Засега тази задача изглежда изпълнима за първите два участъка – Стара Загора – Нова Загора – Ямбол. Пътят вече е трасиран. Насипите са направени, а двата изпълнителя – гръцката “Актор” и българското обединение “Магистрали Трейс”, се надбягват с графика.

Първият върви предсрочно засега с два месеца и половина. Вторият е напред само с две седмици.

“Обнадежден съм. Това, което виждам, е, че двете компании са свършили огромна работа. Трасето е подготвено и изпълнителите ще могат да работят и през зимата”, каза министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев при проверката на място на 4 ноември. Той смята, че двата изпълнителя ще успеят да спазят обещанието, дадено на премиера за ударен пуск.

Министър Плевнелиев заедно с експерти от “Прозрачност без граници” и журналисти направи поредната инспекция на “Тракия”.

Началната спирка на строящото се трасе беше Стара Загора. От другия край на магистралата от Карнобат пък потегли зам.-министърът на регионалното развитие Георги Прегьов (премиерът Борисов този път пропусна инспекцията).

Двете групи се събраха по средата на трасето на магистралата – при село Загорово, община Нова Загора. “Дълга, но прекрасна”, така възкликна министър Плевнелиев след двучасово друсане по насипната магистрала.

Прегьов докладва, че и българското сдружение “Тракия ІV” с водещ партньор “Холдинг Пътища” се движи по график и няма изоставане, въпреки че в първите два участъка “има много повече насипи и изкопни работи”.

По различни технологии

Първото нещо, което се набива на очи и без да си специалист, е, че гърците и българите работят по различни технологии. Всеки изпълнител има правото сам да избере по каква технология да строи. “Актор” строят магистралата отвън навътре – първо правят насипите по най-външната част и после влизат по средата. Така обаче в средата на някои участъци имаше образувани огромни локви заради падналите дъждове.”Магистрали Трейс” са направили насипите изцяло. Дори вече се набиваха пилоните на моста над река Ореховска.

Има започнато строителство и на надлези по трасето на “Трейс”. В участъка на “Актор” все още не се забелязва да е започнало изграждането на по-сложни съоръжения. Двете фирми строят и по различен начин и отводнителните съоръжения. За водостоците гърците са избрали стоманобетонни тръби, като правят отгоре и изолация – изглеждаха много стабилно. “Трейс” са предпочели ламаринени тръби с дупки за водостоците.

За неспециалист “Трейс” изглеждат по-напред с трасето от “Актор”. Тук обаче трябва да се отчете фактът, че “Трейс” започнаха работа два месеца преди гърците.

Другото, което се набива на очи, е, че “Трейс” разчитат на собствена техника и ресурс, докато “Актор” са заложили на “Арнаудов”, “Надежда” и “Атлас”. Такива имена бяха изписани на строителната техника. Това са български подизпълнители, като “Арнаудов” е пловдивска строителна компания, а “Надежда” пернишка според регистрацията на машините.

Представителите на “Актор” обясниха, че Зевс и Атина са си останали в Гърция, шегувам се, разбира се. Гърците казаха, че тяхната техника е останала в участъка, по който не са минали журналистите.

По трасето на “Холдинг Пътища” също не минаха журналисти, защото то все още не е проходимо с коли и джипове. Причината е, че контролираното от Васил Божков дружество в момента отнема повърхностния хумусен пласт, отстранява земни маси и прави скален изкоп в обхвата на трасето, обясни Прегьов.

Водопроводи, електрически стълбове, оазиси от електропроводи точно по средата на трасето е другото нещо, което ще ви избоде очите. Те пречат на строителите да завършат на 100% работата по първите етапи. Преместването на съоръженията на техническата инфраструктура е отговорност на държавата и въпреки че отдавна трябваше да се е случило – средата на юли по график, те все още си стоят там. Министър Плевнелиев обеща този път да бъдат преместени до края на ноември 2010 г. Той каза, че е силно впечатлен, че “Трейс” вече са направили заготовките за местенето на електропроводите.

Плевнелиев си спомни как 3.5 години след почването на магистрала “Люлин” точно един такъв електропровод стоял по средата на тунел три и нямало сила, която да го премести.

Дръжка на кана на 7400 години

Археологичските разкопки са другата несвършена работа от държавата, която пречи на строителите. На участъка на магистрала “Трейс” малко преди посещението на Плевнелиев беше открита “уникална дръжка от кана” по думите на археолога д-р Крум Бъчваров, ръководител на разкопките. Той обясни, че тя е на 7200 – 7400 г. от късния неолит и е единственият екземпляр, откриван в Източна Европа.

Ритуалният комплекс се състоеше от ями, керамични съдове, строшени кокали на животни, мазилки, обясниха археолозите. Стана ясно, че за да приключат по-бързо работа, дори изпълнителят им плаща освен държавата. И ако на участъка на “Трейс” археолозите работеха, то на отсечката на “Актор” не се виждаха.

“Сега им е паднало на учените да те рекетират.” Това казал зам.-министър от кабинета на Плевнелиев по повод неприключващите разкопки. Причината е, че “Тракия” трябва да бъде построена, а археолозите да си свършат работата. Все пак те обещаха да са готови до 15 ноември, но Плевнелиев да съдейства пред културния министър Вежди Рашидов по-бързо да издаде заповед за предаването на обекта.

Крави, констенурки, корморани и прилепи

Успоредно с трасето на “Тракия” се строят и зелени магистрали за влечуги, земноводни и птици. В това се увериха и журналистите. Министър Плевнелиев дори се спусна в един водосток, за да види магистралките, които се правеха за земноводните и костенурките, за да могат да преминават необезпокоявани под магистралата. Специални леговища пък се правят за зимуващите корморани в участъка от Ямбол до Карнобат, казаха от “Холдинг Пътища”.

Кравите засега също все още се движат по магистралата. Оказва се, че насипаната магистрала е най-удобният им път към дома.

Нов път за Стара Загора, но не и за село Загорово

На този магистрален път кравите ще се радват поне още година и после ще трябва да разчитат на обходни маршрути. Молбата на кмета на село Загорово, край Нова Загора, да бъде изместен надлез от трасето, който да е по-удобен за живеещите в селото, не получи зелена светлина. За разлика от него областният управител на Стара Загора Йордан Николов получи картбланш от министър Плевнелиев да действа за още един подход към областния град. “Какво чакате, подготвяйте решението за внасяне в Министерския съвет”, подкани Плевнелиев Николов.

Оказва се, че за построяването на 6-клометрова отсечка трябвало да се отчуждят около 200 дка, от които само 21 дка били частна собственост, което нямало да струва скъпо. За финансирането на отсечката пък можело да се кандидатства за средства по оперативна програма “Регионално развитие”.

Акция “Хеликоптер” и за “Тракия”

Строящото се трасе на “Тракия” също е било подложено на щателна проверка с хеликоптер, но не от данъчните, а от премиера, разказаха работници. Това е станало при инспекцията на 12 октомври. При Нова Загора Борисов първо хванал сам волана на джипа и пришпорил конете, които издържали само 6 км. На 7-ия км вече го чакал хеликоптерът, с който прелетял над цялото трасе. За незаконни постройки и богаташки вили засега няма информация. Както и за още пречещи кокошкари и кравари, каквито имаше в началото.

*Министър Росен Плевнелиев възкликва, след като е минал с джип по строящото се трасе

Source: http://dnevnik.bg/pazari/companii/2010/11/07/989223_trakiia_-_dulga_no_prekrasna/

Advertisements

About europeanobserver

A digest of relevant political, cultural, and social news and analyses. Блог за политически анализи, културни новини, хумор и всичко любопитно.
This entry was posted in Environment, Society and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s